Algemene Voorwaarden

Versie 1 – 2023

PODOTHERAPIE BOTTENDAAL te Nijmegen

Om de administratieve en financiële kant van uw behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen, treft u hier onze algemene voorwaarden aan. Wanneer u zich laat behandelen door één van onze specialisten ontstaat een ‘behandelovereenkomst’. Uit deze behandelovereenkomst vloeit de verplichting voort om uw behandelaar te betalen voor geleverde diensten. De onderstaande voorwaarden zijn onvoorwaardelijk van toepassing op de behandelovereenkomst tussen patiënt en behandelaar, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Bij vervolgafspraken zijn deze bepalingen eveneens van toepassing. Op alle opdrachten/overeenkomsten is het Nederlands recht van toepassing.

Onze leverings- en betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op al onze leveringen en diensten.

 

1. De afspraak

1.1 Wanneer zijn de in deze algemene voorwaarden opgenomen afspraken van toepassing?
a) Deze afspraken zijn van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen u en de zorgaanbieder.
b) Veel wat in deze afspraken staat is ook wettelijk al zo geregeld. Als deze afspraken afwijken van wat ook al door een wet geregeld is, dan heeft de wettelijke bepaling altijd voorrang.
1.2 Met wie maakt de zorgaanbieder afspraken als ik daar zelf niet toe in staat ben?
De zorgaanbieder maakt de afspraken dan met uw vertegenwoordiger. De mogelijkheden van vertegenwoordiging van cliënten worden geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek. Kort gezegd komt dat er dan meestal op neer dat de afspraken met uw partner of kind worden gemaakt, tenzij hiervoor iemand door de rechter is benoemd.
1.3 Mag ik met mijn zorgverlener andere afspraken maken dan hierboven genoemd?
Ja, dat mag en kan. Ook de zorgverlener mag andere afspraken voorstellen. Maar die moeten dan wel schriftelijk bevestigd worden door de zorgverlener en u moet het er mee eens zijn.

 

2. De behandelingsovereenkomst

De overeenkomst inzake geneeskundige behandeling – in deze algemene voorwaarden verder aangeduid als de behandelingsovereenkomst – is de overeenkomst waarbij een natuurlijke persoon of een rechtspersoon, de hulpverlener, zich in de uitoefening van een geneeskundig beroep of bedrijf tegenover een ander, de opdrachtgever, verbindt tot het verrichten van handelingen op het gebied van de geneeskunst, rechtstreeks betrekking hebbende op de persoon van de opdrachtgever of van een bepaalde derde. Degene op wiens persoon de handelingen rechtstreeks betrekking hebben wordt verder aangeduid als de patiënt.

2.1 Hoe komt de behandelingsovereenkomst tot stand?
a) Doordat u zich inschrijft bij de zorgaanbieder.
b) De inschrijving geschiedt tijdens het inplannen van het eerste (intake)onderzoek consult, waarbij u de door de zorgaanbieder benodigde informatie verstrekt.

2.2 Akkoord behandelplan
Mondelinge toestemming waarbij u akkoord gaat met het vervaardigen van therapeutische hulpmiddelen, zoals podotherapeutische zolen, ortheses of nagelbeugels is geldend. Na uw akkoord en afronding van het onderzoek wordt direct gestart met de vervaardiging van deze therapeutische hulpmiddelen. Bij annulering zullen alle door ons gemaakte kosten bij u in rekening worden gebracht.

 

3. Informatie

3.1 Welke informatie geeft de zorgaanbieder over een podotherapeutisch onderzoek of behandeling?
3.1.1 Uw zorgaanbieder licht u duidelijk (en als u dat wilt, schriftelijk) in over:
a) het voorgenomen onderzoek.
b) de voorgestelde behandeling.
c) welke andere behandelingsmogelijkheden voor uw klachten mogelijk zijn.
d) het verloop van onderzoek of de behandeling en eventuele problemen of risico’s.
3.1.2 De kosten van het onderzoek of de behandeling.
3.1.3 Soms moet de zorgaanbieder tijdens de behandeling besluiten af te wijken van de eerdere afspraken. Dat kan ook gevolgen hebben voor de kosten. U zult over die afwijking worden geïnformeerd, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.
3.1.4 De zorgaanbieder geeft duidelijk informatie over de reden van de voorgeschreven therapie.
3.1.5 De zorgverlener vraagt altijd of u de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn. Bij kinderen past de zorgaanbieder de informatie bovendien aan de leeftijd aan.

3.2 Mag ik een andere zorgaanbieder vragen om zijn mening over de behandeling, een zogenaamde second opinion?
3.2.1 Als u een andere zorgaanbieder wilt vragen om zijn mening over de voorgestelde behandeling, dan kunt u dat altijd doen. De kosten van zo’n second opinion zijn wel voor uw eigen rekening of van uw zorgverzekeraar. U kunt over de kosten altijd informeren bij uw zorgverzekeraar.
3.2.2. Als u er om vraagt, geeft de zorgaanbieder u informatie die nodig is voor de second opinion

 

4. Facturering

4.1 Facturering gebeurt op rekening na de behandeling of na het ophalen van de therapeutische hulpmiddelen. Facturen op rekening worden binnen Podotherapie Bottendaal afgehandeld door Infomedics.
4.2 Om de financiële kant goed te laten verlopen is het noodzakelijk om uw BSN te vermelden op de factuur. Bij medische correspondentie worden deze gegevens ook gebruikt, dit om identiteitsverwisseling te voorkomen.
4.3 De kosten van behandeling van een patiënt jonger dan 16 jaar zijn verschuldigd door de wettelijke vertegenwoordiger. Een patiënt van 16 of 17 jaar is zelf de kosten van de behandeling verschuldigd, tenzij de wettelijke vertegenwoordiger schriftelijk of mondeling heeft bevestigd de kosten te zullen voldoen.
4.4 U dient zelf zorg te dragen voor eventuele declaratie van onze factuur bij uw eigen zorgverzekering. U bent zelf verantwoordelijk voor de aanspraak op een vergoeding van uw zorgverzekeraar. Wij kunnen u niet garanderen dat er een vergoeding zal plaatsvinden. Voor patiënten met diabetes mellitus kunnen andere voorwaarden gelden. Wij adviseren u de polisvoorwaarden te raadplegen.

 

5. Annulering afspraken

Gemaakte afspraken (mondeling, telefonisch, mail of andere wijze) kunnen tot 24 uur van tevoren geannuleerd worden. Wij behouden ons het recht voor afspraken die zonder tijdige afmelding verzuimd worden of binnen 24 uur voor de afspraak geannuleerd worden in rekening te brengen.

 

6. Einde overeenkomst

6.1 Wanneer eindigt de behandelingsovereenkomst? 
De behandelingsovereenkomst eindigt: 
a) als u en de zorgaanbieder dat allebei willen, in dat geval wordt de beëindiging schriftelijk vastgelegd. 
b) bij uw overlijden. 
c) als deze door u of door de zorgaanbieder onder de hieronder omschreven voorwaarden wordt opgezegd. 
d) door ontbinding via de rechter. Als bij de beëindiging al behandelingskosten en materiaal- en techniekkosten zijn gemaakt, moet u deze kosten nog betalen voor zover deze bij de desbetreffende behandeling afzonderlijk in rekening worden gebracht. 
 
6.2 Kan ik de behandelingsovereenkomst opzeggen? 
U kunt de behandelingsovereenkomst op elk moment opzeggen. U moet schriftelijk opzeggen per e-mail (podotherapie@bottendaal.com. Onderwerp: Opzeggen behandelingsovereenkomst), of een brief sturen naar de zorgaanbieder (Podotherapie Bottendaal, Nina Simonestraat 16, 6541 EA Nijmegen. Onderwerp: Opzeggen behandelingsovereenkomst).

6.3 Kan de zorgaanbieder de behandelingsovereenkomst opzeggen? 
De zorgaanbieder mag de behandelingsovereenkomst per brief en met inachtneming van een redelijke opzegtermijn alleen opzeggen als: 
a) de zorgaanbieder de zorg die u nodig heeft niet (meer) kan of mag verlenen, bijvoorbeeld bij een zodanige verandering in zorgvraag dat de zorgaanbieder geen passende zorg meer kan bieden. 
b) de zorg niet langer nodig is. 
c) u de verplichtingen uit de behandelingsovereenkomst niet nakomt of u zich zodanig gedraagt dat het voor de zorgaanbieder niet (meer) mogelijk is om een goede behandeling te geven. De zorgaanbieder moet dan naar redelijkheid proberen om de redenen voor de opzegging met u te bespreken en u wijzen op de klachten- en geschillenregeling. 
d) u een betalingsachterstand heeft, tenzij er medische redenen zijn om de behandeling niet te stoppen. De zorgaanbieder moet u dan eerst op uw tekortkoming hebben gewezen en moet aangeven dat de behandeling zal worden opgeschort of dat u voortaan contant moet betalen. 
e) er andere gewichtige redenen zijn voor de opzegging die u met uw zorgaanbieder heeft besproken.

 

7. Kwaliteit en service

7.1 Onze specialisten verplichten zich tot het handelen naar zijn of haar beste kunnen. Om de kwaliteit en de service te waarborgen zijn al onze podotherapeuten lid van de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP) en staan als kwaliteitsgeregistreerde ingeschreven bij het Kwaliteitsregister Paramedici. Al onze pedicures staan ingeschreven bij het Kwaliteitsregister voor Pedicures (KRP). Op therapeutische hulpmiddelen kan geen garantie op het effect van deze hulpmiddelen gegeven worden. 
7.2 Onvoldoende resultaat van de behandeling geeft u in geen enkel geval recht op restitutie of vrijstelling van betaling. Aanpassingen van zolen, ortheses en andere podotherapeutische hulpmiddelen tot de eerste controle afspraak, maximaal binnen 6 maanden na aflevering, vallen binnen de service en worden daarom niet in rekening gebracht.

 

8. Zorgdossier en privacy

8.1 Is er een zorgdossier en hoe weet ik wat daarin staat? 
Ja. In het zorgdossier bewaart de zorgaanbieder gegevens over u die van belang zijn voor het nakomen van de overeenkomst. Het zorgdossier blijft bij de zorgaanbieder, maar u kunt altijd vragen dit in te zien, aan te passen of om een kopie te vragen. 
8.2 Welke regels gelden voor het bijhouden en bewaren van een zorgdossier? 
De zorgaanbieder houdt zich bij het bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving. Voor gegevens in verband met een geneeskundige behandeling geldt een bewaartermijn van twintig jaar, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. De zorgaanbieder neemt bij het bewaren en beveiligen van de gegevens in het zorgdossier verder de wet en in het bijzonder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) en de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz) in acht.  
8.3 Waarvoor mag de zorgaanbieder mijn gegevens gebruiken? 
De zorgaanbieder gebruikt uw gegevens uitsluitend voor zover dat nodig is voor: 
a) het bijhouden van uw dossier. 
b) de financiële afwikkeling en controle.  
Verder mag de zorgaanbieder alleen noodzakelijke en voor zover mogelijk, geanonimiseerde gegevens gebruiken voor: 
c) de bewaking en bevordering van de kwaliteit van de zorgverlening, waaronder ook valt de onderlinge toetsing met collega’s. 
d) onderzoek naar calamiteiten en bij intern gemelde incidenten, dit teneinde kwaliteit van zorg te bewaken en te verbeteren. 
e) opleiding of onderwijs. 
8.4 Kan ik een verzoek doen tot het vernietigen van (een deel van de) gegevens in mijn dossier? 
Ja, dat kan. Als u zo’n verzoek doet, vernietigt de zorgaanbieder uw gegevens in principe zo snel mogelijk. Alleen als het bewaren van die gegevens van cruciaal belang is voor het voortzetten van de behandeling of van belang is voor iemand anders dan u zelf, of als vernietigen van de gegevens wettelijk niet mag, zal de zorgaanbieder dat niet doen. 
8.5 Laat mijn zorgaanbieder mijn zorgdossier door anderen inzien? 
Nee, dat doet de zorgaanbieder niet. Zonder uw schriftelijke toestemming mogen anderen geen inzage krijgen of gegevens uit het zorgdossier ontvangen, tenzij dat wettelijk verplicht is. Onder anderen worden niet verstaan: 
a) medewerkers van de zorgaanbieder en andere zorgverleners, voor zover dit voor een verantwoorde podotherapeutische zorg/dienstverlening noodzakelijk is en voor zover inzage noodzakelijk is voor de taakuitoefening van de betreffende medewerker of zorgverlener. 
b) de vertegenwoordiger van de cliënt voor zover inzage van gegevens noodzakelijk is voor de uitoefening van diens taken als vertegenwoordiger. 

 

Klachten

Klachten kunt u schriftelijk indienen via e-mail: podotherapie@bottendaal.com, of per post (Podotherapie Bottendaal, Afdeling klachtenafhandeling, Nina Simonestraat 16, 6541 EA, te Nijmegen). Of ga op de website van podotherapie Bottendaal naar het kopje klachten. Dan komt u direct bij het klachtenloket Paramedici. Hier vindt u informatie om u klacht kenbaar te maken.
Enkele tips voor het indienen van uw klacht:

  • Geef kort, maar precies aan waar de brief over gaat.
  • Omschrijf uw klacht of uw mening over het conflict.
  • Voeg bewijzen toe als u die heeft. 

Wij zijn niet aansprakelijk voor vermissing, verlies of beschadiging van uw bezittingen of voor enige andere door u geleden schade.